In gesprek met een Vrijwilliger Thuisadministratie
Mijn eigen administratie bijhouden? Ik kijk er enorm tegenop en toch moet het. Daarin ben ik vast niet de enige. Op een bijeenkomst van vrijwilligers van ContourdeTwern ontmoette ik Kees: hij is een vrijwilliger die inwoners helpt om hun eigen administratie op orde te krijgen. Ik ga het gesprek met hem aan.
Wat doe je als vrijwilliger thuisadministratie?
We helpen de hulpvragers om hun eigen administratie op orde te krijgen. We leren ze verder om een overzicht te krijgen in hun financiële situatie, hoe ze kunnen zien wat ze kunnen uitgeven en wat er nodig is om op tijd de rekeningen te betalen.
Wat doe je dan? Ga je zelf geld overmaken?
Zeker niet! Als vrijwilligers zitten wij steeds op onze handen. We leren juist de hulpvragers om het zélf te doen. Daarom komen wij ook bij de mensen thuis, waar de papieren liggen, waar de pasjes en de wachtwoorden zijn. Zo kunnen we maatwerk geven, want elke situatie is anders.
Hoe gaat dat dan?
We komen dus bij de hulpvragers thuis. In het begin soms elke week, een uur. Dat is voor de hulpvragers al vermoeiend genoeg! We kijken wat er nodig is. Hebben mensen een plek in hun huis om hun administratie te doen? Veel gaat er via de telefoon of computer, maar je krijgt ook brieven. We geven ze een map, met tabbladen die het makkelijker maken om de papieren te ordenen. We moedigen ze aan om te ordenen: wat is belangrijk, wat kan weg? We maken een eenvoudig kasboekje zodat ze inzicht krijgen in hun financiële situatie. Hoeveel geld komt er binnen, wat gaat er uit?
Wat voor mensen heb je tot nu toe geholpen?
Ik heb zelf tot nu toe 15 mensen begeleid, dat waren soms jonge twintigers, die thuis nooit hebben geleerd hoe je je administratie bijhoudt. Mensen die een tijd ziek zijn geweest en er een achterstand is ontstaan in hun administratie waar ze enorm tegenop kijken. En ook mensen die de partner hebben verloren die altijd de geldzaken deed. Plotseling staan ze er dan alleen voor. Naast de schok van het verlies komen dan ook nog de zorgen over hoe de geldzaken geregeld moeten worden. Alle hulpvragen zijn verschillend. De jongste was 22 en de oudste 87.
Thuisadministratie doen vraagt discipline en structuur. Daar helpen we mee. De map helpt, en ook het kasboekje. We streven ernaar om na ongeveer 6 maanden de ondersteuning af te sluiten, mensen kunnen het dan zelf bijhouden. Het geeft enorm veel voldoening dat ze geleerd hebben om zelf hun administratie bij te houden, en inzicht te hebben in hun financiële situatie.
Hoe komen mensen bij jullie als Vrijwilliger Thuisadministratie?
Op veel manieren: via Loket Wegwijs, via de gemeente, via hulpverleners, via de website. https://www.thuisadministratie.info/gemeente-oisterwijk. Maar ook via buren en kennissen. Dan gaat iemand van Thuisadministratie met de mensen praten. Wat hebben ze precies nodig? Waarom lukt het niet om het zelf te doen? Dan zoekt de coördinator een geschikte vrijwilliger en die gaat op bezoek bij de hulpvrager.
Als je je rekeningen niet betaalt, zit je al gauw in de schulden. Heb je daar wel eens mee te maken gehad?
Van die 15 mensen die ik heb geholpen, bleken er een paar schulden te hebben die ze zelf niet meer aankonden. Impulsaankopen, op krediet kopen of met een creditcard: de rekening komt dan op het eind van de maand en dan kom je opeens te kort. Dan helpt een kasboek wel heel goed, je krijgt overzicht en daarna ook inzicht in je eigen financiële situatie. Misschien heb je dan al die abonnementen of die tweede auto eigenlijk helemaal niet meer nodig, dat heb ik wel meegemaakt. Gemeenten en hulpinstanties zijn de afgelopen jaren sneller gaan reageren op mogelijke schulden bij inwoners, en acteren daar dan sneller op, bijvoorbeeld door Thuisadministratie in te schakelen.
Maar het omgekeerde komt ook voor: dat mensen recht hebben op toeslagen en dat ze dat zelf niet weten. Nooit aangevraagd. Dan kijken we samen hoe we die toeslagen kunnen aanvragen.
Wanneer sluit je het traject dan af? Wanneer ben je klaar?
Ongeveer na 6 maanden, dan kan in de meeste gevallen de hulpvrager zelfstandig de eigen administratie doen. Dan is er overzicht over de inkomsten en uitgaven. Enveloppen openmaken, betalen, opbergen. Structuur en discipline, dat is wat er na zoveel maanden is. Als vrijwilliger hebben we daaraan bij kunnen dragen. Dat mensen grip hebben op hun financiële situatie: dat is het doel. Dan zijn we klaar.
Wat voor opleiding heb je gedaan om dit vrijwilligerswerk te kunnen doen?
Als Vrijwilliger Thuisadministratie krijgen we allemaal een cursus voordat we aan de slag gaan, en het is wel handig als je een financiële of administratieve achtergrond hebt. Dus ik roep nieuwe vrijwilligers op: gebruik je financiële talent, ook na je werkzame leven, en word Vrijwilliger Thuisadministratie!
En aan mensen die hulp nodig hebben bij het ordenen van hun papieren: blijf niet tobben, ga naar Loket Wegwijs, zij helpen je graag. Net als wij!