Stop de fietsendiefstal in Oisterwijk!
Hoe groot is het probleem in Oisterwijk?
Je loopt de winkel uit in de Dorpstraat en weg is je (dure) fiets. Je komt uit de trein uit en weg is je fiets. Je kunt lopend naar huis, je moet aangifte gaan doen en waarschijnlijk een andere fiets kopen.
In 2023 werd er in Oisterwijk 115 keer aangifte gedaan van fietsendiefstal. In heel 2024 204 keer. Bijna een verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor!
In het eerste kwartaal van 2025 zijn er al 52 aangiftes gedaan tegen 37 in dezelfde periode in 2024. Het probleem is waarschijnlijk (veel) groter, omdat veel fietsen niet verzekerd zijn en aangifte dan meestal weinig zin heeft.
Verzekeringspremies worden door de toenemende diefstal in heel Nederland snel hoger. Fatbikes krijgen nergens meer dekking, terwijl veel verzekeraars voor dure e-bikes een gps-tracker én een tweede slot verplicht stellen.
Hoe gaan de fietsdieven te werk?
We maken het dieven uiteraard heel gemakkelijk als we onze fiets niet op slot zetten. Maar op slot zetten geeft tegenwoordig geen garantie meer dat je nog op de fiets naar huis kunt. Fietsen worden door de dieven soms eerst op een andere locatie gezet en worden daar direct “behandeld” of pas dagen later opgehaald. Dit gebeurt o.a. om de fiets te testen op de aanwezigheid van een tracker, of de tracker direct te verwijderen en/of het aanwezige slot later te forceren. Met een tang worden kabelsloten doorgeknipt en met een slijptol worden kettingsloten en/of het normale slot doorgeslepen.
De beroepsdieven komen met een busje, laden (op slot staande) fietsen in en zetten ze eventueel ergens ”in de wacht” om ze later te behandelen en mee te nemen
Waar worden in Oisterwijk veel fietsen gestolen?
Volgens gegevens van de politie worden de meeste fietsen gestolen bij het NS-station Oisterwijk. Andere locaties zijn: de Dorpsstraat, de Lind en de Gemullehoekenweg, Moergestelseweg.
Hoe stoppen we de fietsendiefstal?
Als fietser moet je je fiets ALTIJD met een tweede, lang (ketting-)slot ergens aan vast maken. Dus ook als je maar even in een winkel, apotheek, bibliotheek moet zijn! En als je lang weggaat met de trein: kom op ruim op tijd, zodat je je fiets goed ergens aan vast kunt zetten.
Een goed kettingslot is in ieder geval een slot met een ART-keurmerk met een lengte van minimaal 85 cm. ART-3 sloten geven de beste bescherming. AXA en Abus hebben ook hun eigen beschermingsmaat. De Fietsersbond beveelt kettingslot Abus Iven 8210/85 (1,8 kg) aan. Dat is een Art-2 slot. Kosten circa €50,- - €60,-. Er zijn ook nog goedkopere Art-2 kettingsloten, zoals de Vinz Jannu Art-3 (€ 33,-) dat wordt aanbevolen door de ANWB.
Je kunt je fiets uiteraard verzekeren. De verzekering eist dan waarschijnlijk een slot met het Art-2 of Art-3 kenmerk.
Kabelsloten worden afgeraden, die zijn vaak makkelijk door te knippen.
Als je op de fiets naar Tilburg gaat, dan is daar natuurlijk ook een kans dat je fiets wordt gestolen. Zet in een bewaakte stalling je fiets ook ergens aan vast!
De gemeente Oisterwijk moet zorgen voor voldoende beugels (“nietjes”) waar fietsen aan vast gemaakt kunnen worden. Uit onderzoek moet nog blijken op welke locaties beugels gewenst en mogelijk zijn.
Wim Hoogveld (SKN)